הסכם ממון בין ידועים ביצבור

כללי

הסכם ממון של ידועים בציבור גם נקרא: "הסכם חיים משותפים".

הסכם זה נועד להסדיר את מערכת הזכויות והחובות שבין בני זוג שאינם נשואים, אלא מנהלים מערכת יחסים של ידועים בציבור, ולתת להם מענה לכל מיני דילמות שיכולות להתרחש בעתיד.

הסכם חיים משותפים נועד לקבוע ולהסדיר את מערכת היחסים שבין בני זוג, אשר אינם חפצים להינשא או שאינם רשאים להינשא במדינת ישראל.

אישור הסכם ממון לזוגות ידועים בציבור

כאמור, הפסיקה האזרחית החילה על זוגות ידועים בציבור את החקיקה והפסיקה הרלוונטית לענייני משפחה.

חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג 1973, חל גם על בני זוג ידועים בציבור. משכך, בני זוג הידועים בציבור אשר אינם עורכים הסכם ממון מוצאים את עצמם כבולים בהוראותיו הכלליות של החוק ובהסדר איזון המשאבים שהוא מציב כברירת מחדל.

כמו כן, לעריכת הסכם ממון בין ידועים בציבור קיימת חשיבות נוספת מבחינת הפן הראיתי לעצם קיומם של היחסים המשותפים שבין הצדדים.

הסכם ממון בין בני זוג ידועים בציבור אינו מחייב אישור בפני ערכאה שיפוטית או נוטריון והינו בעל תוקף גם בהיעדרם. דהיינו, ידועים בציבור אשר עורכים הסכם ממון לא נדרשים לאשרו בפני רשות מוסמכת על מנת לקבל את תוקפו ולאחר חתימתם ההסכם תקף ומחייב.

אך אם בני הזוג מעוניינים לתת חוזק וגושפנקא משפטיים להסכם, הם בהחלט יכולים לערוך הסכם מקצועי אצל עורך דין הסכן ממון מומחה ולאשרו בפני נוטריון.

כמו כן, בני הזוג רשאים להגיש את ההסכם לאישור בפני בית משפט לענייני משפחה.

בהתאם לסעיף 3(ג) לחוק בית המשפט לענייני משפחה, תשנ"ה-1995 רשאים בני זוג ידועים בציבור להגיש לבית המשפט בקשה לאישור הסכם ממון:

"כל עניין שלגביו נתונה לבית המשפט לענייני משפחה סמכות לפי חוק זה, גם אישור הסכם בקשר אליו במשמע, אף אם אינה תלויה ועומדת אותה שעה תובענה לגביו, ובית המשפט יהיה רשאי ליתן להסכם תוקף של פסק דין."

צא ולמד, כי למרות שלא קיימת חובה לאשר הסכם בין בני זוג ידועים בציבור, המחוקק השאיר להם את האופציה לבחור אם לאשרו, אם לאו.

כמו כן, תקנה 258 כ"ו לתקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד-1984 קובעת כי יש לאשר את ההסכם רק בנוכחותם של הידועים בציבור, ורק לאחר שבית המשפט לענייני משפחה בחן ובדק את המודעות של הצדדים לתנאי ההסכם ואת החתימה עליו ברצון ובהסכמה חופשית.