כמה עולה לאשר הסכם ממון?

אימות הסכם ממון אצל נוטריון

בהתאם לסעיף 2(ג) לחוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג-1983,  ניתן לאשר הסכם ממון טרום נישואין בבית המשפט לענייני משפחה, בבית דין דתי, אצל רשם הנישואין ובהתאם לסעיף 2(ג) 1 לחוק יחסי ממון אצל נוטריון.

הוראת סעיף 2(ג1) קובעת:

"הסכם ממון שנכרת לפני הנישואין יכול שיאומת בידי נוטריון לפי חוק הנוטריונים, תשל"ו-1976, ובלבד שהנוטריון נוכח שבני הזוג הניצבים בפניו עשו את ההסכם בהסכמה חופשית ובהבינם את משמעותו ותוצאותיו".

יתרונות אימות הסכם ממון אצל נוטריון

לרוב מדובר באדם בעל ניסיון שאימת הרבה הסכמי ממון, נוטריון שהוא בנוסף לכל גם עו"ד שמומחה בתחום דיני המשפחה והגירושין יכול מעבר לאימות ההסכם, גם לייעץ לבני הזוג בדבר תוכן ההסכם ותוצאותיו

כאשר עורכים הסכם ממון אצל נוטריון, בני הזוג יכולים לשקול את צעדיהם ולחתום על ההסכם רק לאחר הבנה והתייעצות וללא כל לחץ. הנוטריון יכול לתת לבני הזוג שהות מספקת לחשוב על החלטותיהם בנוגע להסכם בטרם יחתמו בניגוד לאישור בבית המשפט בו מתייצבים בני הזוג לאישור ההסכם ואין אפשרות לבני הזוג לשקול במקום שינויים או תוספות לצורך שינויים ו/או תוספות בני הזוג יצטרכו להתייצב לדיון נוסף דבר העשוי הכרוך בפרוצדורה.

עלות של אישור נוטריון של הסכם ממון היא זולה יותר מאשר אישור על ידי בית המשפט לענייני משפחה בהתאם לתקנות הנוטריונים (שכר שירותים) (תיקון) תשע"א–2011.

אימות הסכם ממון הנעשה לפי סעיף 2(ג1) לחוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג-1973 אצל נוטריון כרוך בעלות של 371 ₪ ו-64 ₪ (נכון לשנת 2020) עבור כל עותק נוסף (לסכומים יש להוסיף מס ערך מוסף כחוק).

אישור ההסכם על ידי נוטריון נעשה באווירה נוחה ומשוחררת יותר, תוך מתן יחס אישי לבני הזוג, בניגוד לאישור הסכם הנעשה בבית משפט בדיון משפטי פורמלי, במסגרתו האווירה יכולה לעתים להיות קרה ומלחיצה יותר.

במהלך אישור ההסכם, מקריא הנוטריון בפני בני הזוג את ההסכם בשפה פשוטה ומובנת ורק לאחר שנוכח לדעת, כי בני הזוג הבינו את ההסכם ומשמעותיו ותוצאותיו המשפטיות, חותמים בני הזוג על ההסכם והנוטריון מאמת את חתימתם בחתימתו.

החתימה של הנוטריון וחתימתם של הצדדים על הסכם הממון, מעידה על כך ששני הצדדים הבינו את ההסכם ומודעים למשמעויות ולהשלכות של ההסכם וחתמו עליו מרצונם החופשי.

כאמור, ניתן לאשר הסכם ממון בין בני זוג אצל נוטריון רק כאשר מדובר בהסכם טרום נישואין ואך ורק כאשר ההסכם נוגע לפן הכלכלי שבין בני הזוג.

הנוטריון לא יכול לאשר כל הסכם ממון ולתוכן של ההסכם יש הגבלות על יכולתו של הנוטריון לאשרו.

הנוטריון מאשר אך ורק הסכמי ממון אשר נוגעים ליחסים הרכושים שבין בני הזוג ואין לו סמכות לאשר הסכמים הכלולים בתוכם הסדרים לגבי משמורת ילדים, הסדרי ראייה ומזונות ילדים.

בבש"א (י-ם) 57821/07 א' כ' נ' נ' כ' נאמר:

"אין זו הפעם הראשונה שבית משפט זה נתקל באישור נוטריוני להסכם, אשר לנוטריון אין בכלל סמכות לאשרו, ואין גם נפקות לאישורו.

הסמכות לאשר הסכם, המופיעה בסעיף 2 (ג 1) לחוק יחסי ממון בין בני זוג התשל"ג – 1973, מתייחס רק להסכם ממון, אשר מוגדר כהסכם בין בני הזוג, המסדיר את יחסי ממון שביניהם.

החוק כאמור אינו מתייחס, לא למשמורת של ילדים, לא לביקורים, לא למזונות, ולא לכל דבר אחר".

חשוב לציין, כי אישור הסכם ממון לאחר נישואין ניתן לאשר רק בבית המשפט לענייני משפחה או בבית דין דתי .

אישור הסכם ממון בבית המשפט

כאמור ניתן לאשר הסכם ממון בין בני זוג גם בבית המשפט לענייני משפחה, אך במקרה ועסקינן בבני זוג נשואים קיימת חובה לאשר את ההסכם בבית המשפט או בבית דין במקרה של יהודים זה בית הדין הרבני, שכן, אחרת אין להסכם תוקף של הסכם ממון.

הגשת הסכם ממון לאישור כרוכה באגרה, אישור ההסכם ממון בעלות של כ- 550 ₪ (לשנת 2020).

מדובר בהליך קצת יותר מורכב, בני הזוג המבקשים נדרשים להגיש בקשה לבית המשפט לענייני משפחה.

מבחינת הסמכות המקומית יש להגיש את הבקשה לבית המשפט הנמצא במחוז בו גרו לאחרונה בני הזוג.

לאחר מכן, מזכירות בית המשפט קובעת מועד לדיון במעמד הצדדים.

במהלך הדיון, בוחן בית המשפט את ההסכם ומקריא את עיקרי ההסכם לבני הזוג. בית המשפט  בודק שאכן בני הזוג הבינו את ההסכם שעליו הם חותמים, את משמעותו ותוצאותיו ושחתימתם על ההסכם נעשית מרצון חופשי ללא כל כפייה או אילוץ.

ורק לאחר שהשופט השתכנע כי בני הזוג חותמים מרצונם החופשי וללא לחץ מצד אחד מבני הזוג או מצד גורמים אחרים, והבינו בדיוק את תוכן ההסכם, נותן בית המשפט אישור סופי להסכם ממון ונותן לו תוקף של פסק דין.

להלן עלויות אישור הסכם ממון (נכון לשנת 2020):

אימות הסכם ממון טרום נישואין בפני נוטריון-

מחיר בסיס = 371 ₪ (בצירוף מע"מ)

עבור כל עותק נוסף = 64 ₪ (בצירוף מע"מ)

אישור הסכם ממון ע"י בית משפט לענייני משפחה-

מחיר = כ- 550 ₪ (אגרה)