הסכם ממון בפרק ב

בשנים האחרונות אנו עדים בישראל לתופעה הולכת וגוברת של עליה במספר הזוגות, אשר פונים לפרק ב' בחייהם, וכאשר הם מתכננים למסד את הקשר הם עורכים ביניהם הסכם ממון.

חשוב לציין, כי במקרה של זוגיות שנייה קיימת חשיבות רבה הסכם ממון, מאחר וזוגיות בפרק ב' בדרך-כלל מגיעה בגיל יחסית מבוגר. בני זוג הנכנסים לזוגיות החדשה במטרה לפתוח פרק ב' הם לעתים לאחר גירושין, או לאחר התאלמנות, כאשר לכל צד יש כבר כוש ונכסים שנצברו בעבר.

בשלב הזה בחייהם, כל  אחד מבני הזוג כבר רכש וצבר לעצמו נכסים במרוצת הזמן, כמו בית, חסכונות, פנסיה קופות גמל, עסק, וכדומה. בין היתר, רכוש זה נצבר עוד במסגרת הנישואים הראשונים, או כתוצאה מפרי עמל ויזע רב שנים, או כתוצאה מהליך של גירושין ארוך ומתיש, וכדומה.

כמו כן, לעתים כבר יש לבני הזוג ילדים מנישואין קודמים, דבר אשר מכניס אלמנטים נוספים למשוואה, אשר גם בהם יש להתחשב כאשר בוחנים את האפשרות לעריכת הסכם ממון.

ולכן, הסכם ממון בפרק ב' הוא חיוני מאד וקיימת חשיבות עצומה לערוך הסכם ממון דווקא בפרק ב'. העדר של הסכם ממון, עלול לפגוע בעתיד הנכסים שצברנו עוד מלפני הקשר החדש ואף באינטרסים של ילדינו, ירושה עתידית, וכו'.

כאמור, הסכם ממון בא להבטיח, כי רכושו הקודם של כל אחד מבני הזוג ישמר גם בעת פרידה או חלילה פטירה, וזאת על ידי ההסכמות אותן מגבשים בני הזוג לפני מיסוד הקשר בהסכם ממון.

גיבוש הסכמות מראש מונע מהצדדים בעתיד מחלוקות וסכסוכים, עגמת נפש.

כיום קיימת פופולריות להסכם ממון בקרב זוגות המתחילים בפרק ב' לחייהם הרבה יותר מאשר זוגות שמתחילים פרק א'. ובעניין זה, נדגיש, כי הסכם ממון ככלל רצוי ונכון ובפרט כאשר מדובר על זוגות בפרק ב' כאשר כבר נכסים וילדים.

הסכם ממון בפרק ב' יכול לסייע לצדדים לקבוע במקרה של פרידה איך תתבצע חלוקת רכוש והוא אף יכול להתייחס לניהול החיים המשותפים ומשק הבית. ההסכם מגן על רכוש קיים.

הסכם ממון נועד גם להסדיר את סוגיית המגורים המשותפים.

ברוב המקרים לאחד מבני הזוג כבר קיימת דירה בבעלותו ובמידה ובני הזוג מתגוררים באותה דירה עלולה להתעורר מחלוקת לגבי אופן חלוקת הדירה במקרה של פרידה (נוכח פסיקת בית המשפט העליון).

במסגרת הסכם ממון על דירה בפרק ב' מסדירים בני הזוג למי יש זכויות קניין באותה דירה, וכן מה יקרה במקרה של פרידה, או חלילה מוות של אחד מבני הזוג, במיוחד כאשר לאותו בן זוג יש יורשים חוקיים (הילדים ממערכת היחסים הקודמת).

במצב הקלאסי בו אין הסכם ממון ויש יורשים לאחד מבני הזוג ואותו בן זוג נפטר העניין בהרבה הופך להיות הרבה יותר מורכב ומסובך ועשויות להתעורר מחלוקות לגבי הזכויות בדירה, הרכוש, וכו'.

על כל אלו בא לענות הסכם הממון. הסכם ממון נועד למנוע סיבוכים כגון אלו והוא עושה סדר באופן מפורט וספציפי בכל הנכסים של בני הזוג וקובע אלו נכסים יכנסו לאיזון המשאבים במקרה של פרידה ואלו נכסים יישארו רכושו הפרטי של כל צד.

חשוב להדגיש, כי הסכם ממון בפרק ב' הוא אינו עניין פשוט. הוא חיוני וחשוב מאין כמותו. לא מומלץ לחיות בפרק ב' ללא הסכם ממון, על אחת כמה וכמה כאשר יש ילדים לא משותפים בתמונה, אשר לעתים גורמים למתח בשל האינטרסים המנוגדים ובני הזוג מעוניינים להותיר להם ירושה.

ולכן, על-מנת למנוע בעיות ומחלוקות בעתיד ולהסדיר את העניינים הרכושיים ולחיות חיים שלווים ורגועים מומלץ מאוד לערוך הסכם ממון אצל עורך דין המתמחה בתחום של הסכם ממון כחלק מדיני דיני המשפחה.